Scale-N

Scale-N
Arduino
Componenten
Rollend Materieel
Naslag
Onderdelen
Wissels
Basis Electronica
Symbols Electronica
Programming Arduino
DCC++
DR5000
Products
Link













































G1206 Dieselloc ACTS
FabrikantPiko
Artikel40409
Jaar2013-2017
TypeG 1206
Bedrijfsnummer7105
PeriodeVI
CatagorieDieselLoc
Lengte92 mm
Gewicht59 gram
DigitaalNEM 651
Aantal1

G 1206
De MaK G 1206 is een Duitse dieselhydraulische locomotief, gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK) en zijn opkoper Vossloh. Er zijn vooralsnog 246 exemplaren van gebouwd sinds 1997. In Nederland is/was de G 1206 onder andere in gebruik bij ACTS, Lineas, Locon, ERS Railways, Captrain, Rurtalbahn, Independent Rail Partner, LTE, Rail Force One en Strukton.

ACTS
Het bedrijf is opgericht in 1989 ten behoeve van het Afzet Container Transport Systeem. In maart 1998 is het bedrijf begonnen met het zelfstandig uitvoeren van treindiensten. Hiermee was de maatschappij de eerste concurrent in Nederland voor NS Cargo. In 1999 werden dertien locomotieven gekocht in Belgiƫ, Duitsland en Nederland. De Nederlandse locomotieven waren van de ex-NS serie 1200. Deze locs werden door twee spoorwegbelangstellenden van de sloop gered. NS wilde alle locomotieven type 1200 direct laten slopen, maar door middel van de Mededingingswet is het gelukt om een aantal 1200'en voor ACTS te behouden. Tevens werden toen 76 containerdraagwagens aangeschaft, waarmee voor Vos Logistics de eerste containershuttles werden gereden van de Rotterdamse havens naar Leeuwarden en Veendam. In de jaren daarna werden ook andere treindiensten opgezet, zoals met vloeibaar gas, auto's en werktreinen. In 2002 werd gestart met een containertrain van Coevorden en Veendam naar de Rotterdamse haven. In 2002 werden drie diesellocomotieven, Class 58 van de English, Welsh and Scottish Railways (EWS) gehuurd. De serie werd ingezet als serie 5800. In 2004 werd ACTS overgenomen door HUSA Capital BV. Begin 2005 werd het locomotievenpark van ACTS verder uitgebreid met drie nieuwe locomotieven: een van het type Class 66 en twee van het type G-1206. Na deze uitbreiding werd in maart 2005 onder andere begonnen aan het in samenwerking met de Wiener Lokalbahnen en de Rurtalbahn rijden van een containershuttle van Enns en Ybbs in Oostenrijk naar Rotterdam. Enkele jaren later ging deze trein over naar een andere spoorwegonderneming.